ID: 25978
Vintage Dutch Egmond akoestische gitaar
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Te koop aangeboden, voor de liefhebber/verzamelaar:
Een leuke, van Nederlandse makelij, Egmond akoestische gitaar met serie nummer op de headstock gedrukt. Vermoedelijk ergens in de jaren 50-60 gebouwd maar zoals op internet te lezen is datering niet te achterhalen obv serie nummers.
Gitaar heeft een wat opmerkelijke body want het is een single-cut model met een dunne behuizing. Ik heb gezocht op internet maar geen gelijke kunnen vinden. Wel info dat o.a. Brian May, George Harrison en Rory Gallager op een Egmond zijn begonnen ;-)
Ik heb er nieuwe (western normal tension) snaren opgezet en fretboard geolied. Fretten zijn gepolijst. De brug zit niet vast (ik denk nooit vastgezeten want er zijn geen lijmresten te zien). De gitaar is nu "toon zuiver" met brug op 2 x 12e fret maar als je de brug verschuift natuurlijk niet meer. De nek zelf is kaarsrecht; de "buiging" van de nek tov de body om de actie te stellen kan middels een schroef in de hiel van de nek (foto dopje). Ik zag dat een zijkant van het fretboard rond de 12e fret een barst had, daar heb ik een drupje houtlijm in gedaan. De "0-fret" is nog perfect zonder fretwear. Tuners lopen soepel. Gitaar is netjes maar heeft wel gebruikssporen met name de zwarte randjes. Maar dat noemt men 'relic' ;-)
De gitaar klinkt verder prima en is goed bespeelbaar en het bovenblad (naar alle waarschijnlijkheid vineer) heeft een leuke kleur werking afhankelijk van de kijkhoek. Ik heb dat geprobeerd te fotograferen (4e en 5e foto).
Zoals gezegd, echt voor de liefhebber/verzamelaar!
Een leuke, van Nederlandse makelij, Egmond akoestische gitaar met serie nummer op de headstock gedrukt. Vermoedelijk ergens in de jaren 50-60 gebouwd maar zoals op internet te lezen is datering niet te achterhalen obv serie nummers.
Gitaar heeft een wat opmerkelijke body want het is een single-cut model met een dunne behuizing. Ik heb gezocht op internet maar geen gelijke kunnen vinden. Wel info dat o.a. Brian May, George Harrison en Rory Gallager op een Egmond zijn begonnen ;-)
Ik heb er nieuwe (western normal tension) snaren opgezet en fretboard geolied. Fretten zijn gepolijst. De brug zit niet vast (ik denk nooit vastgezeten want er zijn geen lijmresten te zien). De gitaar is nu "toon zuiver" met brug op 2 x 12e fret maar als je de brug verschuift natuurlijk niet meer. De nek zelf is kaarsrecht; de "buiging" van de nek tov de body om de actie te stellen kan middels een schroef in de hiel van de nek (foto dopje). Ik zag dat een zijkant van het fretboard rond de 12e fret een barst had, daar heb ik een drupje houtlijm in gedaan. De "0-fret" is nog perfect zonder fretwear. Tuners lopen soepel. Gitaar is netjes maar heeft wel gebruikssporen met name de zwarte randjes. Maar dat noemt men 'relic' ;-)
De gitaar klinkt verder prima en is goed bespeelbaar en het bovenblad (naar alle waarschijnlijkheid vineer) heeft een leuke kleur werking afhankelijk van de kijkhoek. Ik heb dat geprobeerd te fotograferen (4e en 5e foto).
Zoals gezegd, echt voor de liefhebber/verzamelaar!